3. [2017-10-23] Stort intresse för hållbara lösningar från Sverige
Nyhet | 2017-10-23

Stort intresse för hållbara lösningar från Sverige

Sveriges export- och investeringsplattform Smart City Sweden är välbesökt. Vid ett event förra veckan deltog ambassadörer och medarbetare från totalt 33 ambassader. De fick en presentation om hur de kan samarbeta med Smart City Sweden för hållbarhetslösningar inom smarta städer, och för att möta miljö- och klimatrelaterade utmaningar i respektive hemland.

Östen Ekengren, verksamhetsledare för Smart City Sweden och vice vd på IVL Svenska Miljöinstitutet, berättade om  framgångsfaktorer som lett till att Sverige rankas som nummer ett i världen när det gäller att uppfylla FN:s globala mål för hållbar utveckling. Han beskrev också några av de fokusområden inom hållbar stadsutveckling där Sverige har världsledande kunskap och teknologi, bland annat vattenrening, energiåtervinning ur avfall, hållbara transporter och luftkvalitet. Digitaliseringen och möjligheterna som finns inom Internet of Things och Big Data för att optimera och energieffektivisera processer och flöden i städer lyftes också fram. Under frågestunden lyftes frågan om hur länder med sämre förutsättningar kan ta steg i en mer hållbar riktning.

– Vi har kommit långt, men vi har också gjort en resa under de senaste 50 åren som andra kan ta lärdom av. Både från det vi har gjort bra och det vi har misslyckats med längs vägen. Det tog lång tid för oss att komma hit, men ni kan göra samma resa snabbare i dag, dels genom att hoppa över onödiga steg, men även med hjälp av dagens digitala verktyg, sa Östen Ekengren.

Tillställningen avslutades med diskussioner och det fanns även möjlighet att utforska svenska företag och referenscase på pekskärmar. Samma innehåll finns nu även på www.smartcitysweden.com Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

För mer information kontakta:
Östen Ekengren, osten.ekengren@ivl.se, tel. 010-788 65 43
Marcus Lind, marcus.lind@ivl.se tel. 010-788 68 67

Smart City Sweden finansieras av regeringen och Energimyndigheten och drivs av IVL Svenska Miljöinstitutet i nära samarbete med ASSET – Föreningen svensk miljöteknik, Swedish Cleantech, ElectriCITY Stockholm med flera.